FAQ
czyli - Frequently Asked Questions :)
Q: Czy iceboarding
to bezpieczny sport?
A: Tak, jeżeli
korzysta się z ochraniaczy, i kasku - oraz, gdy jest słaby lód - kamizelki
asekuracyjnej.
Q: Czy używacie
footstrapów?
A: Nie, i
nie widziałem nikogo, kto używałby ich. Wyobrażasz sobie upadek przy prędkości
ok 80km/h z nogami w footstrapach? Katastrofa. Większość iceboardzistów
maluje/smaruje/przykleja* jakąś warstwę antypoślizgową na pokładzie. Może
to być lakier (koniecznie chemoutwardzalny/dwuskładnikowy/twardy*) zmieszany
z trocinami/piaskiem/opiłkami_metalu*, lub inna warstwa antypoślizgowa
np. wycieraczka spod drzwi sąsiada ;)
NEW: Footstrapy
widziałem w iceboardach z wykorzystaniem nart. Niektórzy zaczęli używać
footstapów (szaleńcy) ;)
NEW2: Na
regatach po raz pierszy spróbowałem jazdy w footstrapach - zostałem jej
zwolennikiem. Strzemiona bardzo się przydają przy przejeżdzaniu przez zaspy!
Q: Na zdjęciach
deski z mistrzostw świata widać tylko jeden footstrap.
Czy zastosowanie uchwytu na 'przednią'
stopę jest niebezpieczne?
A: Są dwa
- po jednym z każdej strony. Stosowanie przedniego footstrapa nie_jest
niebezpieczne - nie jest też niezbędne. Niektórzy stosują oba. Deska na
zdjęciu ma zamiast uchwytu na stopę odpowiednio wyprofilowany pokład. Jest
to wygodniejsze rozwiązanie.
Q: Czy stosujecie
zwykłe deskowe uchwyty (footstrapy)?
A: Tak -
standardowe od deski, ale jak ktoś lubi może je wykonać samodzielnie.
Q: Co z trapezem,
czy żagiel trzymacie w rękach?
A: Żeglujemy
oczywiście z trapezem :) Bez trapezu to nawet nie wychodzę
na lód :)
Q: Jak wykonujesz
zwrot bez rumpla? Czy wtedy płoza przednia jest umocowana na sztywno?
A: Przyjęło
się, że początkujący latają na iceboardach ze sztywno zamocowaną płozą
- zaawansowani z ruchomą (aczkolwiek nie zawsze). Sztywna płoza "jest bezpieczniejsza".
Kiedy lata się z ruchoma płozą, to podczas gwałtownego skrętu działają
potężne siły odśrodkowe, które przy dużej prędkości wyrzucają człowieka
w powietrze. Trzeba więc nauczyć się najpierw skręcać ze sztywna płozą,
potem próbować na ruchomej.
NEW: U siebe
stosuje ruchomą przednią płozę bez_starociągów (luźną).
NEW2:
Dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie demontowalnej w prosty sposób blokady
rumpla (trzpień blokujący). Czasem istniej potrzeba posiadania ruchomej
płozy, czasem sztywnej.
Q: Jak wykonać
zwrot przez sztag ze sztywną płozą?
A: Zwrot
prze sztag ze sztywną czy ruchomą płozą wygląda tak samo (raczej nie używa
się rumpla) jak w tradycyjnej desce. Ostrzysz za pomocą żagla i ciężaru
ciała (jak w desce). Przechodzisz przed masztem. Odpadasz za pochylając
żagiel do przodu (jak w desce). I w drogę :)
Q: Jak się
robi rufę?
A: Zwrot
przez rufę jest nieco trudniejszy (iceboard leci szybciej od wiatru). Odpadasz
za pomocą żagla do fordewindu (wiatr wieje z tylu - teoretycznie, praktycznie
lecisz razem z wiatrem - czasem szybciej od niego). Wtedy jest najtrudniejszy
moment. Można gwałtownym szarpnięciem żagla skierować iceboard na drugi
hals (trudne), lub skręcić za pomocą rumpla. Według nowych doświadczeń
rumpel powinien być przedłużony do przodu (w kierunku przedniego sektora)
co ułatwia skręt. (środkowy sektor znajduje się mniej więcej na środku
rumpla). Potem ostrzysz już przy pomocy żagla. Wykonując zwrot przez rufę
przechodzi się z przodu żagla (tak samo jak przy sztagu).
Q: Czy klej
do drewna to dobry sposób łączenia, czy nie lepiej oprócz tego użyć rub?
A: Zamiast
kleju do drewna proponuję żywicę epoksydową, np. epidian lub distal dostepny
w malych tubkach. W tym przypadku nie ma potrzeby stosować śrub. Kadłub
nie powinien być zbyt mocny. W przypadku wjechania płozą np. w lodową szczelinę
lepiej żeby 'puściły' niezbyt trwałe połączenia kadłuba niż nasze kości.
Q: Dlaczego
płozownica powinna być klejona z listew?
A: Aby zapobiec
wypaczeniu się drewna. Na początek jednak w zupełności wystarczy kawałek
zwykłej deski.
Q: Jak jest
połączony rumpel z cięgnem (na jakim ramieniu)? A jak cięgno z płozą
sterową?.
A: Rumpel
połączony jest z dwoma sterociągami z drutu ok.5mm za pomocą standardowego
sektora od bojera DN. Oczywiście można zrobić taki lub podobny we własnym
zakresie - co też bojerowcy czynią ;) Można też wykonać sterociąg z jednego
kawałka rurki (niesymetryczny). IMHO lepsze jest pierwsze rozwiązanie.
Q: Jak jest
ułożyskowana oś przedniego i tylnego sektora?
A: Nie ma
łożysk. Ja kupiłem w sklepie motoryzacyjnym plastikowe nakładki od poloneza.
Niestety nie wiem nawet, do czego one tam (w polonezie) służą. Ważne że
zdają egzamin.
NEW: Niektórzy
zaczęli kombinowac z łożyskami.
Q: Czy przednia
płoza jest zamocowana wachliwie w stosunku do osi skrętu?
A: Nie.
Q: Na jakiej
śrubie, (grubość)? Jakie śruby utwierdzają płozę w szczęce?
A: U mnie
10mm, bo mam szczeki od bojera, ale spokojnie wystarczą 8mm, albo 6mm.
Q: Jakie są
wymiary płóz?
A: Standardowe
od bojera mają wysokość ok.130mm. Długość zależy od rodzaju płóz. Na każde
warunki lodowe są inne np. na gładki i twardy lód zakładam teówki (z teownika
- długość 90cm), a na lód pokryty śniegiem tzw. tasaki (z blachy stalowej).
NEW: Na śnieg
lepiej posiadać wyższe płozy niż standardowe.
Q: Dlaczego
płozy boczne są takie długie?
A: Chodzi
o opór boczny - gdyby były krótkie, iceboard wpadałby w poślizg boczny
(zarzucałoby rufę).
Q: Z czego
zrobione są płozy?
A: Płozy
wykonane są ze stalowej blachy grubości 5-7mm, w okładzinach z drewna/bakelitu/aluminium.
Bardzo ważny jest rodzaj stali - powinna być nierdzewna (nie_rdzewieje)
i najlepiej twarda oraz hartowana (nie trzeba często ostrzyć płóz.
Q: Czy można
wykonać płozy np. ze starych łyżew?
A: Moim zdaniem
łyżwy są zbyt krótkie. Iceboard bedzie wpadał w poślizg boczny, co może
skończyć się wywrotką (podobnie jak 'spin-out' w winsurfingu gdy do statecznika
dostanie się powietrze).
Q: Pod jakim
kątem naostrzyć płozy?
A: Kat naostrzenia
85-100stopni. Na twardy lód bardziej ostre.
Q: Jak naostrzyć
przednią płozę?
A: Bardzo
ważny jest sposób naostrzenia przedniej płozy. Przed śruba mocującą ostrze
płozy jest zaokrąglone. Z tylu ostre. Ułatwia to samoczynne ustawienie
się przedniej płozy na wprost.
Q: Jak ostrzy
się płozy, na nóż , a może z rowkiem jak łyżwy.
A: Bez rowka.
Ostrze w kształcie litery V. Kat naostrzenia powyżej.
NEW: Chodzi
o opór boczny - gdyby były ostrzone z rowkiem jak łyżwy, iceboard wpadałby
w poślizg boczny (zarzucałoby rufę). Płozy są ustawione pionowo w stosunku
do lodu - łyżwa pod kątem.
Q: Jakie płozy
na jaki lód?.
A: To jest
temat rzeka - na pracę doktorską. Najbardziej uniewersalne płozy to tzw.
'tasaki' z blachy w okładzinach drewnianych / aluminiowych / bakelitowych
/ węglowych.. Mogą być stosowane zarówno na niskim śniegu oraz na gładkim
lodzie. Na lód gładki zakładamy tzw. 'wkładki' lub 'teówki' - są to płozy
niższe od 'tasaków' (przez to lżejsze) oraz od nich dłuższe (przez to zapewniające
odpowiedni opór boczny). Z kolei na śnieg wysoki stosuje się tzw. 'tasaki
podwyższone' - krótsze i wyższe od swego pierwowzoru. Każda płoza powinna
mieć odpowiedni kąt 'wejścia' oraz 'zejścia'.
Q: Czy płozy
zrobione z nart mają sens na śniegu?
A: Na śnieg
najlepsze są płozy wyższe od standardowych (muszą dotykac lodu), lub konstrukcja
iceboarda z dwoch lub jednej narty z podestem (zdjęcia pod adresem: http://mazury.info.pl/iceboard/estonia
Na zdjęciach są przedstwione konstrukcje sprawdzone w praktyce. Zakładanie
nart ZAMIAST płóz do tradycyjnego iceboarda mija sie z celem - zbyt duży
jest opór i iceboard nie ruszy z miejsca.
Q: Moje płozy
mają 90cm a przy wybieraniu żagla zarzuca mi rufe. Co zrobiłem źle?
A: Płozy
są po prostu tępe lub źle/słabo naostrzone.
Q: Jak wykonane
jest połączenie pomiędzy płozą a okładzinami? Czy na klej, czy na śruby?
Czy okładziny nie odpadają?
A: Najbardziej
uniwersalna płoza (tzw. tasak) to kawałek blachy. Sworzeń (śruba) na którym
obraca się płoza (porusza się na wybojach) przechodzi także przez blachę.
Płoza powinna się poruszać w szczęce - nie_powinna być zamocowana na_sztywno.
Okładziny mają zapewnić usztywnienie (aby blacha nie wykrzywiła się) oraz
rownoległość i odpowiedni poślizg płozy w szczęce. Okladziny sa skręcone
ze sobą przez blachę 4-5 śrubami 'zatopionymi' w okładzinach - dodatkowo
można blachę ponawiercać i przykleic okładziny w celu mocniejszego zwiazania.
IMHO najlepszy klej to dwuskladnikowy DISTAL - dostępny w niektórych sklepach
chemicznych.
Q: Jakie są
wymiary standardowych szczęk bojerowych?
A: Na stronie
'bojerowej' - http://bojery.mazury.info.pl
znajdują się plany bojera DN - na jednym z rysunków jest m.in. projekt
szczęk.
Q: Czy to wszystko
zostało dobrane na zasadzie prób i błędów? Jeśli tak, to podaj czym się
kierowałeś i jakie prawa tym wszystkim rządzą.
A: Korzystałem
z doświadczenia bojerowców - reszta metodą prób i błędów.
Q: Jaki żagiel
do tego używasz?
A: Normalny
żagiel od deski z monofilmu/mylaru/dakronu.*
Q: Jaki duży
trzeba żagiel?
A: Dobór
wielkości żagla zależy od wiatru, umiejętności oraz warunków lodowych.
Na regatach nie wolno używac większych niż 7,5m2. W rekreacji wszystko
jest dozwolone.
Q: Czy monofilm
nie niszczy się w niskich temperaturach?
A: Mój żagiel
katuje na mrozie i wodzie od trzech sezonów - i nic.
NEW: Jeżeli nie
rozwali się żagla o lód - same z siebie nie pękaja :))
Q: Jak zamocować
paletę?
A: Paletę
przykręca się śrubą 'na wylot' do pokładu na stałe. Dobrze jest wykonać
kilka otworów w osi iceboarda, aby mieć możliwość regulacji położenia.
'Patenciarze' mogą pokusić się o zamontowanie szyny, jednak uważam to za
zbyteczne - nie ma potrzeby regulacji w czasie lotu - żeglujemy cały czas
bajdewindem (nawet na baksztagu).
Q: Czym sie
różni iceboard od deski windsurfingowej?
A: Przede
wszystkim... prędkością. W sprzyjających warunkach można osiągnąć prędkości
ponad 100km/h.
Q: Czym sie
różni iceboard regatowy o klasycznego?
A: Wersja
regatowa jest oczywiście delikatniejsza i bardziej podatna na uszkodzenia.
Można ją wzmocnić kosztem zwiekszenia masy lub zastosować włókno węglowe
kosztem zwiększenia kosztów :)
Q: Ile kosztuje
iceboard?
A: Cena kadłuba
w dużym stopniu zależy od jakości materiałów użytych do jego budowy.
Okucia mogą być ze stali kwasoodpornej lub 'tylko' nierdzewnej. Jednym
z droższych elementów - i jednocześnie najważniejszych są szczęki - mogą
być wykonane metodą chałupniczą (np. z kątowników) lub gotowe aluminiowe
produkcji krajowej albo z tytanu (produkcji rosyjskiej - jedne z
najlepszych na świecie wykonane w zakładach kosmicznych technologii wycinane
obrabiarką cyfrową 3D - przy tym dużo tańsze od amerykańskich). Pojawiają
się już także szczęki z włókien węglowych.
* - niepotrzebne skreślić ;)