iceboard.mazury.info.pl
.
  • STRONA GŁÓWNA
  • O CO CHODZI?
  • FAQ
  • FOTOGALERIA
  • PLANY BUDOWY
  • LINKI

  • .

    .
    ZOBACZ TEŻ...
  • BOJERY
  • WYTRZYMAŁOŚĆ LODU
  • BEZPIECZEŃSTWO

  • .

    .
    STRONA GŁÓWNA
  • mazury.info.pl

  • .

    PLAN BUDOWY ICEBOARDA

    FREE PLANS OF ICEBOARD

    | ICEBOARD CLASSIC | NOWOŚĆ >>ICEBOARD GRAJEK |
    .
    Kadłub iceboarda na poniższym zdjęciu zbudowany jest z dwóch warstw sklejki przyklejonych do stelaża z listew, ale może też być z litego drewna albo z laminatu (mata szklana lub węglowa + żywica epoksydowa). Na przednią płozę nałożona jest przecięta wzdłuż aluminiowa rurka. Jest ona potrzebna po to, aby można było skręcać (brak oporu bocznego na przedniej płozie). Częściej zamiast sterówki z rurką stosuje się stępioną łyżwę, kawłek wygiętego pręta lub uciętą nartę. Z tyłu znajduje się płozownica z dwiema płozami np. od bojera. Szczęki przykręcone są trzema śrubami. Bardzo ważne jest ich zamocowanie  Aby opory deski poruszającej się po lodzie były małe, boczne płozy muszą być do siebie IDEALNIE_równoległe. Równocześnie powinny się swobodnie obracać w płaszczyźnie pionowej, aby łatwo pokonywały nierówności.
     
    Jedna z konstrukcji

    Jedna z moich konstrukcji - MACHINE OF DEATH ;)

    Budowę klasycznego iceboard'a (z trzema płozami) zaczynamy od wycięcia z arkusza, najlepiej wodoodpornej sklejki 5-6mm (na dno może być cieńsza), odpowiedniego kształtu kadłuba. Nie ma w tym żadnych reguł - każdy buduje według własnego uznania. Gdy chcesz startować w zawodach Twój kadłub nie może jedynie być większy niż trójkąt o podstawie 1400mm i wysokości 1800mm (chyba, że zbudowałeś swój ślizg przed 1995r - wówczas może mieć on dowolne wymiary). Plany mojego ślizgu znajdziesz tutaj, lub na samym dole poniższej strony.
    KadłubWidok wzmocnieńWidok miejsca sklejenia
    Po wycięciu kształtu ze sklejki trzeba przyciąć odpowiednio listwy wzmacniające o przekroju 30x50mm. Następnie wszystko posmarować klejem do drewna, poskładać i ścisnąć ściskami stolarskimi. Po wyschnięciu kleju dokładnie pomalować wodoodpornym lakierem lub farbą (dwuskładnikowy wodoodporny poliuretan lub podobny).
    Płozownica z płozami bojerowymi
    Płozownicę stanowi kawałek deski o wymiarach 750x180mm. Lepiej jednak skleić ją z listew ułożonych słojami na przemian, co zapobiega wypaczniu się drewna. Bardzo ważne jest ustawienie równoległości płóz bocznych przed przyklejeniem szczęk. Dla lepszej przyczepności kleju można górną powierzchnię szczęk nawiercić. Następnie nanosimy klej. Potem przykręcamy szczękę z płozą TYLKO_JEDNĄ śrubą i za pomocą miarki ustawiamy równoległość ostrzy. Po wyschnięciu kleju wiercimy otwory i przykręcamy pozostałe dwie śruby.
    Płoza kierowanaPłoza zamocowana na stałe
    Przenią płozę, w zależności od tego czy ma być kierowana czy nie, montujemy w sektorze lub w szczęce. Dla początkujących zaleca się korzystanie z przedniej płozy zamocowanej na stałe, a to ze względu na duże siły odśrodkowe (trudne do opanowania) działające przy skręcie za pomocą steru.
    Przednia płoza ze stalowego pręta 10mmPrzednia płoza ze stalowej rurkiPrzednia płoza z uciętej narty
    Przednią płozę można wykonać z wygiętego stalowego pręta rurki lub uciętej narty. Z różnych rodzajów płóz korzysta się w zależności od warunków lodowych. Np. Na głęboki śnieg najlepsze sa wysokie płozy lub narta, dgy śniegu jest badzo duuużo...
     
    Zamocowanie płozy bocznej
    kliknij aby powiększyć (557x317) - 44,6kB

    Zamocowanie płozy bocznej

    Płozy zaostrzone są w kształcie litery "V". Kąt zaostrzenia płóz powinien zawierać się pomiędzy 70 a 100 stopni. Ostrzejsze płozy zalecane są na lód twardy natomiast kąty rozwarte, na lód miękki. Najlepiej posiadać kilka kompletów na różne warunki. Płozy mogą być wykonane z różnych materiałów. Najczęściej jest to blacha stalowa w okładzinach aluminiowych lub drewnianych. Można je także zrobić ze stalowego teownika przymocowanego podstawą do drewnianego korpusu.
    Szczęka jest aluminiowym odlewem, ale można ją też wykonać z dwóch kątowników zespawanych ze stalową płytką. Może być też z tworzyw sztucznych (np. włókno węglowe - baaardzo drogie!).
    Oryginalna szczęka bojerowaSzczęka ze stalowych blach 4mm
    W iceboardzie można zamontować oryginalne szczęki bojerowe (aluminiowe lub z tytanu) lub zespawać z 4-5mm blachy lub stalowych kątowników.
     
    Przykład szczęki z kątowników
    Przykład wykonania najprostrzej szczęki
    z kątowników i stalowej płytki
    Jak prawidłowo zamocować szczęki? Należy obrócić płozownicę "do góry nogami". Przykręcić szczęki posmarowane klejem jedną śrubą (tą środkową). Aby klej lepiej trzymał należy na powierzchni szczęki nawiercić kilkanaście wgłębień. Przykręcić płozy i sprawdzić ich równoległość. W.tym celu potrzebna jest listwa o długości większej niż rozstaw płóz. Na jednym końcu listwy zrobić prostopadłe nacięcie, na drugim przylepić "placek" z plasteliny. Następnie nałożyć listwę nacięciem na końcu np. lewej płozy i zrobić ślad na plastelinie przykładając listwę na końcu płozy prawej. To samo wykonać na przedniej części płóz. Jeżeli ślady na plastelinie pokryją się, to płozy są równoległe. Poczekać do wyschnięcia kleju, nawiercić otwory i wkręcić pozostałe śruby. Trzeba zaznaczyć koniecznie, najlepiej markerem, która płoza jest do której szczęki.
    Sektor bojerowy
    Jak ktos konicznie chce miec ślizg kierowany za pomocą rumpla - potrzebuje wykonać sektor. Sektor można pospawać ze stalowej blachy i rurki.

    Zobacz na zdjęciach najnowszy model iceboarda Grajek wykonany z włókien węglowych

    SCIĄGNIJ PLANY / DOWNLOAD PLANS



    Gotowe!!!!
    Plan konstrukcyjny - ICEBOARD - CLASSIC





    Plan konstrukcyjny - ICEBOARD - GRAJEK

    Przyjemnej zabawy

    (C) Copyright 1997 by mazury.info.pl